Lennart Samuelsson, IK Pallas är död.

Han blev 83 år och sörjs närmast av många vänner inom svensk friidrott, Postens Kamratklubb i Malmö och Malmöavdelningen av Svensk Flyghistorisk Förening.

Lennart Samuelsson föddes i Eringsboda i Blekinge och som ung blev han medlem i Ka 2:s friidrottssektion i Karlskrona, där han mest ägnade sig åt medeldistanslöpning. Som 18-åring flyttade ”Salle” till Malmö och blev brevbärare och stannade fram till sin pensionering inom Posten i olika funktioner inom distributionen. I friidrott blev IK Pallas hans klubb. Åren kring 1960 var Pallas ”postarnas” förening när det gällde friidrott. Salle var aktiv på löparbanorna upp till 30-årsåldern och tillhörde skiktet under Skåneeliten på medeldistans, främst på 800 meter. Men det är inte som aktiv han för alltid kommer att ha en viktig plats i såväl Pallas som i skånsk friidrotts historia.

I Pallas hade han under åren fram till mitten av 2010-talet olika funktioner i styrelsen. Under en period var han även tränare.
Men det var som tävlingsledare Salle blev ett välkänt namn inte bara i Malmö och Skåne utan även i utlandet, främst då i Danmark. Han introducerade Malmömilen, ett stadslopp i stan, där några av dåtidens världsstjärnor fanns på plats. Ett av Skånes mest klassiska terränglopp, Milbers, som löptes i Törringelund, försökte han blåsa liv i genom att förlägga loppet till Beijers park. Båda dessa lopp försvann dock från tävlingskalendern.

Men Lennarts idrottsliga livsverk består, Pallasspelen.
Från en anspråkslös tävling i den mörka Kombihallen på Stadionområdet 1982 via den då moderna inomhusarenan Atleticum 1992 utvecklades Pallasspelen till en av Sveriges största och mest välorganiserade inomhustävlingar. Upp mot 2 500 starter har noterats vissa år.Att Pallaspelen blev så populär, inte minst hos de danska föreningarna, var till största delen Salles förtjänst. I 34 år var han noggrann tävlingsledare som såg till de aktivas bästa. Han avtackades hjärtligt av stora delar av Friidrottsverige vid tävlingarna 2016. Då pekade Salle inte utan berättigad stolthet på Pallasspelsrekorden. Listan visar på vilken klass det är och har varit på tävlingen, även i ett internationellt perspektiv.

Ett av kännetecken för hans ledarskap var att han såg till att funktionärerna hade det bra och tackades för sitt ideella arbete. Några veckor efter Pallasspelen inbjöds alla trogna funktionärer till en måltid, som avslutades med en av Salle komponerad, svår frågesport i ämnet friidrotts historia, ett av hans specialintressen, tillsammans med längdåkning på skidor.

Vid de samarrangemang,  som SM, European Masters Games och landskamper, som Malmöklubbarna gemensamt arrangerat, var Salle alltid en kunnig representant för IK Pallas.

2008 erhöll Salle Skånes Friidrottsförbunds plakett i guld, Årets ledare. Mycket välförtjänt.
Ett långt liv som framgångsrik och uppskattad idrottsledare är slut. Genom Pallasspelen kommer Friidrottssverige länge att minnas Lennart Samuelsson.

Friidrottsvännerna genom
Heidemarie Petersson